Header

Vårt ansvar


Vi på KFC i Sverige vill vara ett hållbart och ansvarstagande företag som belastar våra naturresurser så lite som möjligt. Därför arbetar vi ständigt för att utveckla nya metoder för att minska vår klimat- och miljöpåverkan.

Hållbarhet

För att minska vår påverkan på miljön använder vi ingen palmolja i vår frityrolja. Istället använder vi en kombination av solros- och rapsolja som återvinns efter användning. För att vara så energieffektiva som möjligt har vi bestämda uppstartsscheman för våra maskiner och utrustningar. KFC arbetar kontinuerligt med att utveckla bättre teknik för belysning, luftkonditionering och frysrum i både nya och befintliga restauranger. Vi har även etiska och stenhårda kvalitetskrav på leverantörer samt tredjepartskontrollanter på alla leverantörer.

 

Återvinning och material

90 procent av vårt avfall återvinns och hur det återvinns beror på de olika kommunernas återvinningsteknik. Alla våra förpackningar är gjorda av nedbrytbart material och vi tillämpar en EU-certifierad miljöhantering av våra matfetter och frityoljor. Fetterna omvandlas av Svensk Fettåtervinning till nya produkter på en svensk återvinningsanläggning.

Ansvarsfullt byggande

Vi på KFC i Sverige har valt att arbeta med företag som har miljöpolicys. När det gäller byggmaterial avser vi att endast använda material som uppfyller de så kallade BASTA-kriterierna. BASTA är ett vetenskapligt baserat system med syftet att fasa ut särskilt farliga ämnen från bygg- och anläggningsprodukter.

Miljö & Ansvar

Vi på KFC Sverige tar nu stora kliv in i framtiden genom att öka vårat vegetariska utbud rejält. KFC tar klivet direkt från det vita köttet till det vegetariska och har arbetat under en längre tid för att få vår berömda och goda Original Recipe-kyckling, till ett lika krispigt och saftigt vegetariskt alternativ. Vi inleder nu med våra nya vegetariska Original Veggie Strips, för att sedan utöka utbudet ytterligare successivt under kommande år. Original Veggie Strips är panerade med vårt berömda Original Recipe-mix bestående av 11 olika kryddor och örter och går att välja mellan en klassisk bucket, burgare, wrap eller att bara äta dem som de är med en smarrig dippsås. Utan Kyckling men fulla av smak! Spana in menyn här!

 

Men, vår vegetariska resa stannar inte där utan vi har dessutom satt upp tydliga mål för vårt arbete. Vi kommer från och med 2022 att ha som målsättning att öka vår försäljning av vegetariskt och växtbaserat protein med 5 procentenheter per år, och till år 2030 är målet att hela 50% av de proteinerna vi säljer kommer att komma från vegetariska och växtbaserade källor. Vi tror på en grönare framtid!

 

För KFC Sverige är vägen in i den gröna framtiden både genom att öka andelen vegetariskt, och också genom att arbeta kontinuerligt med uppsatta mål inom djurvälfärd. Vi har sedan flera år tillbaka valt att arbeta med European Chicken Commitment. Läs mer om det här.